چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم؟

 

همه دوست دارند زمانی را که صرف خواندن پستی می کنند، مفید باشد. از آن طرف، تولید کنندگان محتوا نیز،  به دنبال تولید محتوای با کیفیت و مفید هستند. پس دغدغه مشترک بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان محتوا یک هدف مشترک است: محتوای با کیفیت.

یکی از ویژگی های نامطلوب در تولید محتوا و به قول شاهین کلانتری قاتل محتوا، کلی گویی در تولید محتواست. بنابراین می خواهم در واکنش به این پست باکیفیت ایشان، موضوع “محتوای با کیفیت” را که از اشکال کلی گویی مبرا کرده ام، ارائه کنم. شاید بتوان گفت این پست من، در ادامه پست ایشان باشد.  

یکی از ویژگیهای مهم  پست های با کیفیت:

پست با کیفیت پستی است که بعد از خواندن آن، شما را گرفتار واکنش می کند.

 به عنوان مثال نمونه های زیر را با هم مرور می کینم تا بهتر این ویژگی را درک کنیم.

  • پستی با ارزش است که بعد از خواندن آن شما دوست دارید دست به کار شوید. واکنش نشان بدهید، مثلاً کامنت بگذارید، مثلاً من در مورد نوشته های وبلاگ شاهین کلانتری یا سایت متمم، بیشترین کامنت را گذاشته ام.
  • در شما عطش دانستن بیشتر ایجاد کند. مثلاً وادار میشوید در گوگل جستجو کنید، حتی شاید به دنبال یافتن کتابهای مربوط به موضوع پست باشید، مثلاً من با ایده صفحات صبحگاهی جولیا کامرون در اینجا بود که آشنا شدم. اولین بار من وقتی این ایده را از لابه لای تجربیات وبلاگ شخصی شاهین کلانتری دیدم، به ذوق آمدم که کتاب راه هنرمند و حق نوشتن را بخرم. در عرض ۴ روز یک دور کتاب راه هنرمند را خواندم. دیدگاه من نسبت به نوشتن به کلی تغییر کرد. طوری که هنوز هم این تغییر بخشی از سبک و طرز فکر من را تشکیل می دهد. ایجاد این وبلاگ از تاثیر چنین پستی بوده است.
  • پست با ارزش باید با افراد مطرح و تراز اول در حوزه کاری خود آشنا کند. به عنوان مثال شما در سایت متمم می توانید، در حوزه های کسب و کار، تولید محتوا با نویسندگان معروف و اثر گذار مانند نسیم طالب، کریستینا هالورسون آشنا شوید.
  • حتی ممکن است یک محتوا، شما را عاشق کند و سرنوشت کاری یا سبک زندگی شما را تغییر دهد. به عنوان نمونه با کتاب سووشون سیمین دانشور، رضا امیرخانی عاشق رمان و نویسندگی میشود و الان یک نویسنده موفق کتابهای داستانی است.
  • انتظار و توقع شما را در حل یک مساله و دغدغه متعادل میکند. به عنوان مثال برای تولید محتوای در قالب متن و عمدتاً پست، این پست تولید آشغال می تواند در شما انگیزه زیادی برای شروع نوشتن ایجاد کند.
  • برای حل مساله و دغدغه ذهنی مخاطب یک راه حل دقیق و عملی و با جزییات ارائه می دهد: به عنوان مثال این پست معیارهای خوبی برای پست مفید بصورت چک لیست ارائه کرده است: ارزیابی یک پست مفید بصورت گام به گام(البته به انگلیسی است)

این پست تنها یک ویژگی از خصوصیات پست و محتوای با کیفیت را نشان میدهد. شما اگر نمونه های بیشتری می شناسید، در بخش کامنت بنویسید تا در پستهای بعدی آنرا کاملتر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *